2010. január 14.

Taken - Elrabolva

Ez a film 7,9 pontos értékelést kapott az IMDb-n. De vajon miért?
Adott egy "leszerelt" CIA-ügynök (Liam Neeson), akinek a munkájára évekkel ezelőtt ráment a házassága. Jobb késő, mint soha alapon kilépett a cégtől, és követte újraházasodott feleségét és lányát egy másik városba, hogy minél több időt tölthessen időközben 17 évessé serdült lányával. Anyu mondjuk elég szkeptikusan áll hozzá a dologhoz, sőt kimondottan ellenséges, de nyilván megvan rá az oka. A leányzó egy barátnőjével szeretne nyáron elutazni Párizsba pár hétre, amiről paranoid apu hallani sem akar, hiszen a világ veszélyes hely, főleg Európa, de végül enged a női nyomásnak. Persze parádésan igaza is lesz: a csajokat a Párizsba való érkezés után 15 percen belül elrabolják. (Becsületére legyen mondva, egyszer sem hagyja el a száját a "megmondtam" szó.) Persze apu még rendelkezik minden CIA-ügynöki képességével, nem rozsdásodott be egyáltalán, és meg is ígéri az emberrablóknak egy kedélyes telefonbeszélgetésben, hogy ezeket a képességeket bevetve majd jól megtalálja és megöli őket. Azt hiszem, nem nagy spoiler elárulni, hogy ez így is lesz.
Itt egy pörgős és akciódús eseménysorozat veszi kezdetét, ami mint akció tényleg nagyon látványos, jól megkoreografált satöbbi, de nem szépíti azt a tényt, hogy a forgatókönyvet egy hatéves írta. (Oké, egy jól informált hatéves, akinek a szüleire ráküldeném a gyivit, de akkor is. Bocs, Luc Besson.) A rosszfiúk sablonosak, semmi eredeti vonás. A potenciálisan súlyos témát (emberkereskedelem) sikerül mindenféle szociális érzékenység, kommentár, egyedi nézőpont vagy akármi nélkül bemutatni. A főbb szereplők motivációi primitívek. A befejezés nevetségesen összecsapott, a film eseményeinek következményeiről nem tudunk meg semmit. Például mit szóltak a barátnő szülei, vagy hogyan sétált ki Franciaországból a főszereplő egy ekkora hullahegyet maga után hagyva?
Ami elviszi ezt a filmet, az Liam Neeson alakítása, aki legalább igazi színész, meg az, hogy tényleg látványosan osztja a halált minden irányba. Így adok neki egy hatost, szigorúan egyszernézős.
Ja, és a magyar cím... Inkább nem is kezdek bele.

4 megjegyzés:

Anta írta...

Furi, mert engem lekötött a film , annyira, hogy a készülőben lévő muffinomat félre is raktam, és csak a film után folytattam:)
Többször rázott a hideg a film közben, és bele tudtam élni magam a történetbe.
Mi azóta többször is megnéztük.
Bár igazad van az értékelésben, mégis (számomra) van valami ebben a filmben, just can't put my finger on it...

Juci írta...

Anta, először is köszi, hogy hozzászóltál. :) Tényleg pörgős, nem ül le a sztori, szóval azt teljesen megértem, hogy lekötött, én se untam. Meg maga az elrablásos jelenet tényleg hátborzongató volt, de nekem például nem jött át annyira ez a "mit éreznék, ha az én gyerekem lenne" dolog, pedig az ilyenekre nagyon érzékeny szoktam lenni. De persze nem tartom lehetetlennek, hogy másnak bejön, engem valamiért nem fogott meg.

Névtelen írta...

Nekem is nagyon tetszett, persze nekem a többi Besson mozi is bejött, mind olyan ritmusban van, amit szeretek, hátradőlök és nézem. Akár többször is (pl. Metro, Nagy kékség, Leon, 5. elem). Bár ezt még csak egyszer láttam, felvettem a kedvencek közé.

Dani

Juci írta...

Én is szeretem Besson régi filmjeit Az ötödik elemig bezárólag (vagyis pont azokat, amiket említettél), de a Taxitól kezdve szerintem sokkal gyengébb lett.