2010. május 7.

Stieg Larsson: The Girl Who Kicked the Hornets' Nest - A kártyavár összedől

Gondolom, a Millennium trilógiát nem nagyon kell bemutatni senkinek. Stieg Larsson, a fiatalon elhunyt svéd újságíró krimisorozata óriási könyvkiadási szenzáció volt világszerte az elmúlt években, bár erre az egyes országok könyvpiacai különböző sebességgel reagáltak, emlékszem, franciául már mindhárom kötetet lehetett kapni, amikor - kb. három éve - végre megjelent angolul az első rész. Mi is angolul tudtunk itt hozzájutni, úgyhogy ezen a nyelven szereztük be mindhárom részt, Reg Keeland fordításában. Én az első résztől (The Girl with the Dragon Tattoo - A tetovált lány) teljesen elaléltam, egyáltalán nem zavart a krimihez képest lassú tempó, sőt kifejezetten élveztem, hogy a szerző ilyen kidolgozott hátteret rajzolt a történethez: láthatóan alapos kutatómunka áll a regény mögött, és a családi erőszakkal meg a gazdasági bűnözéssel kapcsolatos tények olvastán nem egyszer leesett az állam és/vagy felháborodtam. A főszereplőket pedig nagyon megkedveltem: Mikael Blomkvistet, az oknyomozó újságírót, és a lányt, aki a címekben szerepel, Lisbeth Salandert, aki egyesek szerint pszichopata leszbikus sátánista, mások szerint különös megjelenésű, zárkózott zseni. A második kötet (The Girl Who Played with Fire - A lány, aki a tűzzel játszik) már inkább hagyományos krimi volt több akcióval, a háttérben itt a prostitúcióval, emberkereskedelemmel kapcsolatos üzelmek álltak. Ez a rész kevésbé érintett meg, mint az első, nem tudta előhozni azt a jóleső felháborodást, amit a kezdő kötet, de azért jó olvasmány volt.
És most a befejező részt is elolvastam. Erről tudni kell, hogy a cselekmény ott folytatódik, ahol a második részben félbeszakadt (amikor a másodikat olvastam, azt hittem, a kötészeten lemaradt néhány oldal, nem akartam elhinni, hogy ilyen hirtelen ér véget a történet). Sok a visszautalás az előző kötetben történtekre, úgyhogy érdemes gyors egymásutánban olvasni a kettőt. Ráadásul rengeteg a név - néha úgy éreztem, három-négy zsarut kihagyhatott volna a szerző, ennyi mellékszereplőnél már elég nehéz észben tartani, ki kicsoda. Ebben a részben az a tét, vajon Salander, akit többrendbeli gyilkossággal gyanúsítanak, tisztázni tudja-e a nevét, és túl tud-e járni az ellene összeesküdt hatalmak eszén. Blomkvist és a Millennium magazin teljes csapata persze az ő pártján áll, és a rendfenntartó erők sorai között is akad, aki segíteni próbál rajta, és jó kis pörgős eseménysorozat kerekedik mindebből, úgyhogy tényleg lehet falni a könyvet rendesen. Számomra egy kicsit csalódás volt, hogy végül olyan könnyen sikerül legyőzni az ellenfelet, akik mintha nem is számítottak volna arra, hogy a Salander-team majd megpróbál visszavágni; az ellenfél kilétét ismerve ez számomra nem volt realisztikus, az ő foglalkozásuk végül is a paranoia lenne. Ezenkívül még egy apró negatívumot tudok említeni: azon már röhögtem, hogy a szerző folyton leírja, hogy XY felkelt, lezuhanyozott, felöltözött és elindult otthonról. Komolyan mondom, a 750 oldalon legalább ötvenszer zuhanyoznak. Ezt szerintem tök fölösleges leírni, de másba nem nagyon tudok belekötni. :)
Nagy kár, hogy Larsson ilyen fiatalon - ötvenévesen - elhunyt, persze nem csak azért, mert írhatott volna még, de a sorozatot tízkötetesre tervezte, ha jól tudom. Szívesen olvastam volna még tőle. A trilógiát tudom ajánlani mindenkinek.

7 megjegyzés:

cseri írta...

Én még azt is olvastam, hogy a Lisbeth apergeres. Szerintem lehet.

Juci írta...

Mintha a regényben is elhangzana ez, és végül is az eidetikus memória meg egyéb adottságok miatt akár lehetne is, de én csak simán antiszociálisnak gondolom. :)

Névtelen írta...

Még jó, hogy írtál erről, az első részből készült film miatt (tetszett mindkettőnknek) most akartuk megnézni a harmadikat, mivel azt hittem az a második.
Fimként is sokszor volt felháborító/felkavaró (főleg a gyámja vagy mije), bár nem tudom mennyire volt könyvhű. Viszont kedvet kaptam, hogy elolvassam.
Dani

Juci írta...

Dani, ha gondolod, hazaviszem neked jövő héten.

cseri írta...

Kicsit belenéztem a filmbe, nekem úgy tűnt, nagyon könyvhű. De jó szó. :)

Névtelen írta...

Gondolom, hozzad légyszi!
Máris itt a pünkösd? Olyan, mintha csak most utaztatok volna vissza...
Jó, hogy újra jöttök!
Dani

parfümblog írta...

Sziasztok!

Az Asperger szindróma az autizmus egyik fajtája, és valóban Lisbeth viselkedése kicsit erre emlékeztet (szakemberként). Nekem is az első rész tetszett, a második tűrhető volt, a harmadikat nem tudtam végigolvasni és továbbadtam az egészet...nekem csalódás volt, nagyobb a füstje, mint a lángja (szerintem).